Hoe te reageren op verbaal en fysiek geweld

Hoe te reageren op verbaal en fysiek geweld (4 of 8 uur training)

Wat ?

Is het u al overkomen dat iemand naar u riep, u bekritiseerde, verdrong of zelfs beledigde in het kader van uw activiteit?
Of, omgekeerd, dat u zich liet meeslepen, geen respect toonde voor iemand?

Vandaag de dag worden crisissen en conflicten als onontbeerlijk beschouwd. Ze zijn vaak de gelegenheid voor wederzijdse herzieningen en aanpassingen. Mensen moeten ook leren om frustratie, woede, agressie te beheersen.
Tijdens deze opleiding leert u frustratie, woede en agressie te beheersen. U krijgt tools om een open en stevig standpunt in te nemen, wat u zal helpen een conflictsituatie te ontmijnen en op termijn agressie te weigeren.

Agressie is synoniem van lijden. In tegenstelling tot een goede verstandhouding verhindert ze dat een relatie productief is en zich kan ontplooien.

Hoe kunnen we ons gedrag bij een conflict, een aanval aanpassen? Welke handelingen moet u stellen om een situatie te ontmijnen en te voorkomen dat ze escaleert?

Wij helpen u bepalen welke handelingen u moet stellen bij verbale en fysieke agressie.

Deze module bestaat uit 2 delen:

  • een theoretisch gedeelte waarin wij u tools aanreiken om woede, frustratie en agressie van een persoon op efficiënte wijze te beheersen;
  • een praktisch gedeelte: oefeningen in situaties brengen

Hoe ?

In deze module proberen we een antwoord te geven op de volgende vragen:

Hoe reageer ik op de verschillende types agressie?
instrumentale agressie – frustraties – reactionele agressie – pathologische agressie

  • De voortekenen van agressie identificeren om verbale en non-verbale agressie te beheersen en conflicten te voorkomen
  • De verschillende agressieniveaus in gedragingen herkennen (decodering en gedragsstudie) om de situatie en het agressieniveau van personen te kunnen beoordelen
  • Een strategie voor conflictoplossing kiezen en invoeren die het best geschikt is voor elke situatie
  • De niveaus van agressief gedrag beheersen
  • Kunnen zien welke personen een conflictsituatie kunnen veroorzaken
  • Lichaamstaal begrijpen: Open en gesloten gebaren
  • Een situatie kunnen observeren: Snelle beoordeling van het gevaarpotentieel van een persoon
  • Zelf kalm blijven en het contact met de gesprekspartner niet verbreken
    • Praktische informatie
    • Praktijkvoorbeelden en praktische oefeningen
    • Opleiding omgaan met agressief gedrag

Opleiding zelfverdediging en omgaan met agressie in een professionele omgeving

Omgaan met agressieve patiënten

Ziekenhuizen bijvoorbeeld, en dan met name het verzorgend personeel van de spoeddienst en het onthaal, worden regelmatig geconfronteerd met gewelddadige situaties. Wij bieden u een opleiding aan over omgaan met agressie in ziekenhuizen zodat u het hoofd kunt bieden aan deze toenemende fysieke agressie en gepast op dergelijk geweld in het ziekenhuis kunt reageren.

COMMENT SE COMPORTER FACE AUX AGRESSIONS VERBALES ET PHYSIQUES

Wie ?

Onze opleidingen worden gegeven door ervaren lesgevers die elke dag efficiënt, nauwkeurig, discreet, gemotiveerd en professioneel werken.

De trainingsmodule “Hoe te reageren op verbaal en fysiek geweld” duurt 4 of 8 uur.